Aneb: Alespoň pár drobných rad pro montáž "muziky"
V následujících odstavcích uvádíme informace, které se leckomu mohou zdát jako samozřejmé, přesto na podobné dotazy
často odpovídáme. Po dočtení by jste se měli vyvarovat základních chyb či chybných nákupů komponentů.
Nejdříve si ujasníme co od instalace požadujeme a kolik financí hodláme obětovat. Není totiž problém proinvestovat
(při použití komponentů HIGH - END) i hodně přes sto tisíc korun, na druhé straně si někdo udělá radost i za pár
tisícovek.
Autorádio:
je základním a řídícím článkem celého systému. Než ho zakoupíme důkladně si promyslíme:
- jestli budeme instalovat zesilovač (nutné rádio se signálovými výstupy),
- jakou barvu má mít podsvícení displeje (podle osvětlení palubní desky našeho vozu)
- zda je v době paměťových karet vůbec potřeba CD mechanika
- jaká je zástavbová hloubka autorádia (aby nevyčuhovalo z palubní desky)
- jestli by se nehodilo mít autorádio s integrovanou HF sadou
- budu potřebovat dálkové ovládání?
- jak snadno se sundavá čelní panel "tatranka" (ochrana proti krádeži)
Opravdový hifista dá zřejmě přednost přístroji bez zabudovaného
koncového zesilovače, který bude mít signálové výstupy předku, zadku i subwooferu. Samozřejmostí u každého výstupu
bude i nezávislá regulace úrovně, u výstupu signálu pro subwoofer i regulace kmitočtové charakteristiky. Tyto
nízkoúrovňové signály přivede do výkonného pěti nebo šestikanálového zesilovače, který bude pohánět několikapásmové
reproduktorové soustavy spolu s rozměrným subwooferem.
Reproduktory:
Pro to "aby to nějak hrálo" vystačíme s papírovými reproduktory z továrny. Pokud chceme něco víc,
tak sériové tovární reproduktory musíme "vyhodit" -
a použijeme reproduktory s membránou z kvalitnějšího materiálu (polypropylen, karbon, ...).
Vepředu, kde preferujeme vyšší kmitočty, instalujeme dvoupásmové (či 3pás)
komponentní repro nebo reproduktorovou sestavu s odděleným výškovým reproduktorem (za použití výhybky) viz. obr.
Vzadu dáme naopak více vyniknout tónům hlubším. V zásadě platí, čím větší průměr
reproduktoru, tím věrnější basy. Ty nejnižší tóny hudba opravdu obsahuje, a kdo se o ně nechce ošidit, ten se
neobejde bez subwooferu.
Subwoofer:
Subwoofer je nutností pro skutečné a věrné basy. Woofer volíme dle potřeby. Například
pro zabudování - samotný repro s průměrem
okolo 30 cm. Nebo můžeme dát přednost wooferu zabudovanému - basová tuba, či skříň. Na pohon subwooferu nestačí
zesilovač autorádia, ale potřebujeme zesilovač externí. Na zesilovači nastavíme charakteristiku tak, aby středy a výšky byly
oříznuty. Někomu bude stačit i "aktivní subwoofer" - zesilovač je zabudován uvnitř skříně či tuby subwooferu.
Zesilovač:
Dnes je již u autorádií pomalu standardem zabudovaný zesilovač s
dostatečným výkonem. Pokud Vám výkon vyhovuje, stačí pořídit pouze dvoukanálový zesilovač o výkonu cca 2x50W/sin
na pohon wooferu. Subwoofer pak zapojíme do můstku. Nebo přední repro poháníme přímo z rádia a zesilovačem napájíme
zadní repro
a woofer. Nebo poháníme vše přes zesilovač, či několik zesilovačů. Nezapomínáme na volbu odpovídajícího rádia, viz
odstavec "Autorádio", protože posílat signál již zesílený zesilovačem v rádiu do vysokoúrovňového vstupu externího
zesilovače, kde se jeho úroveň srazí, a znova ho zesílit nebude tou správnou volbou.
Napájení:
Pro instalaci běžného autorádia, které bude pohánět tovární reproduktory vystačíme s tovární kabeláží. Kabely
většinou mají dostatečný průřez (i když někteří výrobci automobilů se snad předhánějí v tom "kdo má tenčí
drátky").
Výhodou pro rychlou montáž je i použití ISO napájecího a reproduktorového konektoru, tzv. "kostičky". V dnešní době automobilky používají často sdružený MOST
konektor.
(Pozor!!! výrobci aut nedodržují žádnou normu, u iSO i u MOST konektorů je před
zapojováním nutné jasně definovat funkci jednotlivých pinů!!!).
Pro instalace s použitím zesilovačů je nutností vést
kladný potenciál od akumulátoru dostatečně dimenzovaným vodičem. Je nezbytné použít pojistku spolu s vhodným
pojistkovým pouzdrem, nebo jistič. K reproduktorům vedeme vodiče odpovídajícího průřezu. Zvláště u subwooferu dbáme na co
nejkratší vedení od zesilovače. Signálové vodiče vedeme odděleně od napájecích, můžeme je vést i pod střechou.
Pro obzvláště výkonné aparatury je nutné použití kapacitoru (nejlépe s vybíjecí automatikou) a výměna autobaterie
za výkonější typ (např. OPTIMA)...
Ale to už by byly dosti detailní rady, které by zabraly daleko více stránek. Chtěli jsme Vám jen objasnit základy
problematiky ozvučení vozu a dát odpovědi na nejčastěji pokládané otázky. Doufáme, že se Vám tyto základní informace
budou hodit při návrhu a vybírání komponentů pro Vaše ozvučení.
Firma J-alarm se zabývá především zabezpečováním automobilů. "Na skladě" máme většinou jeden, dva modely
autorádií a základní velikosti reproduktorů (100 / 130 / 165 / malý ovál), antény a
potřebný montážní materiál (konektory, redukce, podložky pod repro ...) Dražší komponenty dodáme po dohodě a oproti závazné
objednávce (složení zálohy).
|